CatalÓ
Espa˝ol
English
Ýndex cronol˛gic
GŔnere:
editor
  
tÝtol
Babel 46
any composiciˇ
1967
actes

Òpera en 2 actes.

4 episodis en 2 actes.

editor
Tritˇ
durada
80'
instrumentaciˇ

S 3Mz 2T 2Bar B *2*222-4230-tmp+3-arp-cu

estrena

30-7-1994 Versió de cambra. Orquestració d'Albert Guinovart. Josep Ruiz, Francisco Vas, Rosa Mateu, Josep Ferrer, Mercè Obiol, Núria Canals, Cori Casanova, Xavier Comorera, Xavier Mendoza, Cecília Gasull, Ignasi Tarruella,  solistes. Orquestra de Cadaqués. Enric Martínez Izquierdo, director. Inauguració del XXIII Festival de Música de Cadaqués.

 

14-8-1994 Versió original simfònica. Festival Castell de Peralada. Orquestra de Cadaqués. Ernest Martínez Izquierdo, director.

 

dades

Llibret de Xavier Montsalvatge. Els cantants canten en italià, espanyol, francès, anglès, hebreu i portuguès. Una nena fa de personatge mut. Existeix també una versió per a conjunt de cambra arranjada per Albert Guinovart.

Presentada al 1er Concurs d'òpera convocat pel Gran Teatre del Liceu l'any 1967. El premi fou declarat desert.

Babel 46 és la tercera òpera de Xavier Montsalvatge, sobre un llibret del mateix compositor, que narra les relacions que s’estableixen dins d’un grup de refugiats de diverses nacionalitats –i que s’expressen en diferents idiomes- mentre esperen la seva repatriació després de la Segona Guerra Mundial.


"Al composar Babel 46, a la vegada que no pensava apartar-me massa als convencionalismes pròpiament operístics, vaig voler evitar la influència que podia derivar-se de les meves preferències per les quatre grans escoles nacionalistes d’òpera: la russa, tan important; l’alemanya, plena d’especulacions filosòfiques que no sabria assumir; la francesa, menys trascendent, si bé de veritable projecció, i la més emblemàtica: la italiana. Fatalment, tanmateix, aquesta última, per la qual no amago sentir una especial predilecció, pot haver-se infiltrat en més d’una pàgina de la partitura, fent-me córrer el risc de que algú pugui considerar-la pròxima a un deliberat “neoverisme”. El punt important, no obstant, és que d’una o altra forma queda reflectit amb un cert realisme el nus dramàtic del llibret, que posa de relleu el contrast entre una solidaritat fingida pels personatges durant el seu internament forçós que, a l’hora de la llibertat, resulta ser una pura mentida, una ficció promoguda per la singularitat de les circumstàncies."

 

Xavier Montsalvatge, 1996

Opera_Babel46.jpg

tornar
© Montsalvatge 2011. Tots els drets reservats. - CrŔdits